UWAGA! Jeżeli dotychczas nie korzystałeś z naszych zestawień rachunku zysków i strat, to powinieneś sprawdzić, czy plan kont księgowych jest właściwie zdefiniowany. Trzeba zadbać o to by konta niebilansowe dotyczące kosztów posiadały atrybut Strata natomiast konta dotyczące przychodów atrybut Zysk. Dobrym sposobem może być tu wykorzystanie przycisku Weryfikuj dostępnym na dialogu definiowania RZiS.
Nowy dialog definiowania rachunku zysków i strat stworzyliśmy kierując się przede wszystkim potrzebą znacznego ułatwienia i zautomatyzowania tego trudnego procesu, który musi być wykonany dla każdego unikalnego planu kont. Wykorzystaliśmy tu fakt zbieżności pojęć i nazw kont
Analityczne konta rozrachunkowe nie są zaliczane do kont wymaganych, z czysto praktycznych względów, ponieważ wystarczy w bilansie zdefiniować ich konta sumaryczne.
Parametry > Definiowanie rachunku zysków i strat > Nowe definiowanie
Parametry > Definiowanie rachunku zysków i strat > Nowe definiowanie
Elementy dialogu definiowania zestawienia:
- Drzewo zestawienia – zawiera wszystkie składniki zestawienia w ich hierarchicznej, zgodnej z JPK-SF strukturze. Drzewo można zwijać i rozwijać przy pomocy przycisków znajdujących się nad jego lewym narożnikiem. Definiowanie zestawienia polega na właściwym przypisaniu sald kont do poszczególnych jego składników.
- Drzewo planu kont – zawiera numery kont i ich nazwy. Domyślnie jest to spis kont “Wymaganych” przy definiowaniu rachunku zysków i strat. Przy pomocy przycisków “Wymagane” i “Wszystkie”, można dokonać odpowiednio włączenia lub wyłączenia filtrowania pod kątem ich wymagania w zestawieniu. Zobacz “Zasady kompletowania kont wymaganych w RZiS”
- Przycisk “Przypisz konto” – dokonuje przypisania wskazanego na drzewie planu kont “salda konta” do wskazanego na zestawieniu składnika. Uwaga – w przypadku gdy składnik jest tylko sumą swoich podskładników, to przypisania należy dokonać do jednego z nich.
- Przycisk “Odepnij konto” – odpina wskazane na drzewie zestawienia “saldo konto”.
- Przycisk “Podpowiedz” – wskazuje najbardziej prawdopodobne przypisanie wskazanego po prawej “salda konta”, poprzez wyselekcjonowanie na zestawieniu odpowiedniego składnika. Trafność tej podpowiedzi jest pokazywana nad przyciskiem. Mechanizm podpowiadania wykorzystuje znajdujące się w bazie danych zestawienia “wzorcowe”.
- Przycisk “Zdefiniuj automatycznie” – dokonuje automatycznego zdefiniowania kont “wymaganych”, wykorzystując seryjnie mechanizm “podpowiadania”. Jeżeli trafność “podpowiedzi” dla danego “salda konta” jest niższa niż 40%, to konto takie nie jest przypisywane i pozostaje na drzewie kont “wymaganych”.
- Przycisk “Salda” pokazuje kwoty sald dla poszczególnych kont, narastająco w danym roku rozliczeniowym, dla księgowań przygotowanych i dokonanych.
- Przycisk “Policz” uruchamia proces podliczenia zestawienia z użyciem sald narastających w danym roku, dla księgowań przygotowanych i dokonanych. Uwaga – na poniższym ekranie pokazany jest przykład działania zasady “ujemnej drugiej strony”. Zasada ta powoduje pokazanie ujemnego salda drugiej strony jeżeli zdefiniowano wyłącznie “zerowe” saldo konta. W pokazanym przykładzie 490 SaldoMa = -2 532,21 ponieważ 490 SaldoWn = 2 532,21 nie jest zdefiniowane.
- Przycisk “Weryfikuj” – uruchamia proces sprawdzający zgodność parametrów kont z wzorcowym planem kont i formalną poprawność definicji zestawienia. Proces kończy się prezentacją raportu. Dostępność tej funkcji jest zależna od zapisania ewentualnych zmian definicji – przycisk “Zapisz”.
- Przycisk “Podgląd wydruku” powoduje zaprezentowanie zestawienia dla księgowań przygotowanych i dokonanych dla roku rozliczeniowego, umożliwiając jego wydruk i eksport. Dostępność tej funkcji jest zależna od zapisania ewentualnych zmian definicji – przycisk “Zapisz”.
- Zamykając dialog definicji rachunku zysków i strat, program sprawdza czy status zestawienia (“domyślny”, “wzorcowy”) jest ustawiony. Jeżeli zdefiniowano co najmniej 70% kont wymaganych, pojawia się komunikat sugerujący zmianę statusu zestawienia.
- W przypadku niektórych składników możliwe jest przypisanie konta “umniejszającego”. W zestawieniu występuje zwykle para takich składników. Działanie zapisu zawierającego “konto umniejszające” jest takie, że przy składniku jest prezentowana zawsze tylko dodatnia różnica między tymi saldami. Wyjątkowo w tych miejscach występuje “kompensowanie sald”.
Sugestie:
- Najbardziej efektywnym sposobem definiowania zestawienia jest użycie przycisku “Zdefiniuj automatycznie”, a następnie sprawdzenie rezultatów przy pomocy przycisków “Policz” i “Salda”.
- Dla dokończenia procesu definiowania warto posłużyć się przyciskiem “Podpowiedz” i “Przypisz konto” lub “Odepnij konto”.
- Jeżeli mechanizm filtrowania kont “Wymaganych” nie działa zadowalająco dla wszystkich kont, to prawdopodobnie należy poprawić parametry tych kont – zobacz:
Można też wyłączyć filtrowanie kont przy użyciu przycisku “Wszystkie” i odpowiednio przypisać właściwe konta.
Pomocne może być zapoznanie się z raportem “Weryfikacji”.