Od stycznia 2003r. zmieniły się wartości i sposób wyliczania składki na ubezpieczenie wypadkowe. Składka ubezpieczenia wypadkowego zależy od rodzaju prowadzonej działalności i może być inna dla każdej firmy. W programie RP mamy możliwość ustawienia wartości ubezpieczenia wypadkowego według aktualnie obowiązujących zasad.
Aby to wykonać należy:
Wejść w menu Parametry > ZUS > Składki i stawki.
W menu, które nam się pokaże wybieramy odpowiedni miesiąc np. styczeń i wchodzimy w opcję Modyfikuj.
Teraz możemy zmodyfikować wartości ubezpieczenia wypadkowego. Aby ją zmienić wystarczy wejść w pole Procent fundusz wypadkowy i wpisać żądaną wartość (od 01.01.2003 dla firm zatrudniających poniżej 9 pracowników składka wynosi 1.93%) lub poprzez klawisz F3 wybrać pomocniczą listę wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe w zależności od rodzaju firmy.
Opcja Zatwierdź pozwala wpisać aktualnie wybrany procent do dialogu parametrów.
UWAGA!!!
W wersji dla Biura Rachunkowego należy pamiętać, że procent ubezpieczenia wypadkowego pomimo, że zmieniany dla wszystkich firm w jednym miejscu (w opcji Parametry > ZUS > Składki i stawki) jest przypisany do konkretnej firmy. Nazwa firmy której dotyczy dany procent jest wyświetlana nad polem Procent fundusz wypadkowy. Aby zmienić firmę należy w dialogu Firmy > Lista firm
zatwierdzić firmę w której chcemy zmienić tę wartość. Aby ustawić taki sam procent na ubezpieczenie wypadkowe we wszystkich firmach należy zaznaczyć opcję uwzględnić zmiany we wszystkich firmach
Opcja uwzględniać zmiany we wszystkich następnych miesiącach pozwala na określenie, czy zmiany w danym miesiącu mają dotyczyć także następnych miesięcy.
Teraz pozostaje zatwierdzić cały dialog i wystawić wynagrodzenie pracownikom.
Aby dodać wypadkowe dla właściciela należy wejść w dialog Właściciele -> Dochody -> ZUS -> Składki -> Firmy właściciela -> Ubezpieczenia oraz zaznaczyć Domyślny % wypadkowego.