Księgując w programie KPiR® na pewno zdarzyło nam się powtarzać pewne elementy księgowań np: przy fakturach dla danego kontrahenta powtarza nam się opis i kolumna, w której księgujemy daną kwotę. Aby ułatwić sobie pracę, możemy pewne elementy księgowania zautomatyzować. Możemy np. spowodować, aby w momencie wyboru kontrahenta program automatycznie przypisywał nam opis do księgowania i ustawiał się od razu w odpowiednią kolumnę do wpisania kwoty. Aby to zrobić należy podczas księgowania wejść w listę kontrahentów (F3). Będąc w okienku Kontrahenci wybieramy kontrahenta, któremu chcemy przypisać opis i wchodzimy w opcję OPIS -> PRZYPISZ.
Na liście opisów możemy wybrać już istniejący opis lub dodać nowy. Jeśli dodajemy nowy to należy użyć opcji DODAJ, jeśli chcemy przypisać już istniejący to zaznaczamy go i aby przypisać odpowiednią kolumnę temu zdarzeniu wchodzimy w opcję MODYFIKUJ
Teraz należy wybrać i zaznaczyć właściwą kolumnę dla danego zdarzenia gospodarczego, a następnie zatwierdzić dialog klawiszem OK
Tak przygotowany opis z przypisaną kolumną możemy przypisać do danego kontrahenta opcją ZATWIERDŹ
Musimy pamiętać, że dany opis może być przypisany do wielu kontrahentów lecz nie może mieć przypisanych wielu kolumn z Księgi Podatkowej. Program KPiR® pozwala na dodanie kilku identycznych opisów.