Aby rozpocząć korzystanie z programu Rozliczenie Płać RP należy zacząć od jego instalacji i przejść przez jej kolejne kroki akceptując umowę licencyjną, wybierając miejsce instalacji oraz dokonując wyboru opcji instalacji (w przypadku pojedynczych wersji zalecamy domyślnie zaznaczoną standardową instalację lokalną).
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-1.png)
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-2.png)
W kolejnych krokach można również wybrać dodatkowe zadania dotyczące skrótów oraz zainstalować program Varico Przyjazne Formularze, który pomoże w codziennej pracy.
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-3.png)
Po zakończeniu instalacji program RP zostanie uruchomiony i wyświetli się okno rozpoczęcia pracy z programem, w którym należy wybrać opcję dodania danych swojej firmy i uzupełnić wszystkie potrzebne informacje.
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-4.png)
Część danych można pobrać z serwera GUS (poprzez podanie numeru NIP lub Regon) lub z gotowych list oddziałów ZUS lub NFZ.
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-5.png)
Jeżeli firma rozlicza się poprzez ryczałt należy zaznaczyć tę opcję a następnie uzupełnić odpowiednie dane. Po zakończeniu dodawania danych firmy można również dokonać konfiguracji danego stanowiska pracy i przystąpić do właściwej pracy.
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-6.png)
![](https://pomoc.varico.pl/wp-content/uploads/2016/04/rp-wprowadzenie-7.png)