Aby rozpocząć korzystanie z programu Książka Przychodów i Rozchodów KPiR należy zacząć od jego instalacji i przejść przez jej kolejne kroki akceptując umowę licencyjną, wybierając miejsce instalacji oraz dokonując wyboru opcji instalacji (w przypadku pojedynczych wersji zalecamy domyślnie zaznaczoną standardową instalację lokalną).
W kolejnych krokach można również wybrać dodatkowe zadania dotyczące skrótów oraz zainstalować program Varico Przyjazne Formularze, który pomoże w codziennej pracy.
Po zakończeniu instalacji program KPiR zostanie uruchomiony i wyświetli się okno rozpoczęcia pracy z programem, w którym należy wybrać opcję dodania danych swojej firmy i uzupełnić wszystkie potrzebne informacje.
Część danych można pobrać z serwera GUS (poprzez podanie numeru NIP lub Regon) lub z gotowych list oddziałów ZUS lub NFZ.
Jeżeli firma rozlicza się poprzez ryczałt należy zaznaczyć tę opcję a następnie uzupełnić odpowiednie dane. Po zakończeniu dodawania danych firmy można również dokonać konfiguracji danego stanowiska pracy i przystąpić do właściwej pracy.