Okresy zawieszenia działalności można wprowadzić z poziomu listy firm (menu główne: Funkcje->Lista firm).
Po wskazaniu firmy należy wybrać opcję Inne->Okresy zawieszenia działalności, która wyświetli listę okresów zawieszenia działalności danej firmy.
Dialog wyświetla listę okresów zawieszenia działalności i umożliwia jej modyfikacje poprzez dodawanie, modyfikację i usuwanie poszczególnych pozycji listy.
- Pola “Początek” i “Koniec” określają okres zawieszenia.
- Opcja “Bezterminowo” pozwala na wprowadzenie okresu bez określenia daty jego końca (pole “Koniec” jest wtedy niewidoczne).
Wprowadzony okresy zawieszenia działalności wpływają na naliczanie podstaw składek ZUS w poszczególnych miesiącach.
- Dla ubezpieczeń społecznych:
Na dany miesiąc ustala się ilość dni podlegania tym ubezpieczeniom, czyli dni bez zawieszenia działalności oraz bez nieobecności (np. z tytułu choroby), a podstawę ubezpieczenia przyjmuje się w proporcji liczby dni podlegania do ogólnej liczby dni miesiąca.
- Dla ubezpieczenia zdrowotnego:
W danym miesiącu przy ustalaniu podstawy ubezpieczenia pomija się przychody oraz koszty z danej działalności, zaksięgowane w okresie zawieszenia działalności.
Modyfikacja okresu zawieszenia działalności nie powoduje automatycznego przeliczenia podstaw ubezpieczeń oraz składek ZUS. Aby uwzględnić taką zmianę należy ponownie przeliczyć te składki w dialogu składek ZUS wszystkich właścicieli danej firmy w miesiącach, które obejmuje dany okres zawieszenia, oraz we wszystkich kolejnych miesiącach (jeśli były wcześniej dokonane wyliczenia).