Jeśli mają Państwo wystawione dwa rachunki na tę samą kwotę w jednym miesiącu i program na obu tych rachunkach podaje różne kwoty do wypłaty i różne kwoty podatku, to wynika to z następującej procedury obliczania:
1. Dopóki jest jeden rachunek to nie ma żadnych niespodzianek, kwoty zgadzają się z wyliczeniami ręcznymi, np.
Mamy:
1019,54 x 20% = 203,908 (koszty uzyskania przychodu)
1019,54 – 203,908 = 815,632 = 816 (dochód)
816 x 20% = 163,2 (podatek)
1019,54 – 163,2 = 856,34 (do wypłaty)
2. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga w takim przypadku (tj. wystawienia drugiego rachunku w tym samym miesiącu), aby obliczenia były prowadzone dla sumy kwot z obu rachunków.
2 x 1019,54 = 2039,08 (kwota rachunku – czyli suma z obu rachunków)
2039,08 x 20% = 407,816 (koszty uzyskania przychodu)
2039,08 – 407,816 = 1631,264 = 1631 (dochód)
1631 x 20% = 326,2 (podatek)
2039,08 – 326,2 = 1712,88 (do wypłaty)
Po tych obliczeniach od wyliczonych wyżej kwot odejmowane są kwoty z pierwszego rachunku, czyli
(do wypłaty) 1712,88 – (do wypłaty z pierwszego rachunku) 856,34 = 856,54 (kwota do wypłaty na drugim rachunku)
(podatek) 326,2 – (podatek z pierwszego rachunku) 163,20 = 163,00 (podatek z drugiego rachunku)
Uwaga !!!
W podanym przykładzie pracownik nie płaci żadnych składek.